Procedura monitorowania podstawy programowej
Artykuł zmodyfikowano dn. 2.10.2021 r. | autor: Administrator
XI Procedura monitorowania realizacji podstawy programowej w Szkole Podstawowej
im. H. Sienkiewicza w Brodłach
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1) Szkole, jednostce – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. Henryka Sienkiewicza w Brodłach;
2) Dyrektorze, kierowniku jednostki – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Brodłach;
3) Nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Brodłach;
4) Procedurze – należy przez to rozumieć Procedurę monitorowania realizacji podstawy programowej w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Bro
dłach; 5) Podstawie programowej – należy przez to rozumieć. obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w programach nauczania oraz umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych,
6) Programie nauczania – to opis sposobu realizacji treści, które są zapisane w podstawie programowej;
7) Planie nauczania – czy też planie wynikowym, rozkładzie materiału (nauczania) to pojęcia tożsame i zapisane w nich jest szczegółowo to co się na lekcji robi, czego wymaga, w jaki sposób sprawdza osiągnięcia ucznia;
8) monitorowaniu - należy przez to rozumieć działania dyrektora szkoły, obejmujące zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań szkoły;
2) Dyrektorze, kierowniku jednostki – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Brodłach;
3) Nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Brodłach;
4) Procedurze – należy przez to rozumieć Procedurę monitorowania realizacji podstawy programowej w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Bro
dłach; 5) Podstawie programowej – należy przez to rozumieć. obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w programach nauczania oraz umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych,
6) Programie nauczania – to opis sposobu realizacji treści, które są zapisane w podstawie programowej;
7) Planie nauczania – czy też planie wynikowym, rozkładzie materiału (nauczania) to pojęcia tożsame i zapisane w nich jest szczegółowo to co się na lekcji robi, czego wymaga, w jaki sposób sprawdza osiągnięcia ucznia;
8) monitorowaniu - należy przez to rozumieć działania dyrektora szkoły, obejmujące zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań szkoły;
§ 2.
Cel procedury
§ 3.
Zakres procedury
- Procedura swoim zakresem obejmuje wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Brodłach.
- Nadzór nad stosowaniem niniejszej procedury pełni Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Brodłach.
- Dyrektor w ramach nadzoru pedagogicznego monitoruje realizację podstawy programowej poprzez:
1) systematyczne prowadzenie przez nauczycieli wymaganej w Szkole dokumentacji;
2) analizę składanych oświadczeń nauczycieli o stopniu realizacji podstawy programowej;
3) kontrolę dzienników zajęć lekcyjnych: liczbę zrealizowanych zajęć, tematykę zajęć;
4) obserwację zajęć edukacyjnych pod kątem znajomości przez nauczyciela podstawy programowej, kształcenia u uczniów umiejętności z niej wynikających, realizowanych wymagań ogólnych oraz wymagań szczegółowych.
5) analizę zgromadzonych przez nauczycieli danych z realizacji podstawy programowej i formułowanie na jej podstawie wniosków do dalszej pracy;
2) analizę składanych oświadczeń nauczycieli o stopniu realizacji podstawy programowej;
3) kontrolę dzienników zajęć lekcyjnych: liczbę zrealizowanych zajęć, tematykę zajęć;
4) obserwację zajęć edukacyjnych pod kątem znajomości przez nauczyciela podstawy programowej, kształcenia u uczniów umiejętności z niej wynikających, realizowanych wymagań ogólnych oraz wymagań szczegółowych.
5) analizę zgromadzonych przez nauczycieli danych z realizacji podstawy programowej i formułowanie na jej podstawie wniosków do dalszej pracy;
§ 4.
- Odpowiedzialność za prawidłowe zrealizowanie podstawy programowej spoczywa na każdym nauczycielu i podlega kontroli dyrektora szkoły.
- Działania, za które odpowiada nauczyciel:
1) Kształtowanie u ucznia umiejętności określonych wymaganiami ogólnymi i szczegółowymi w podstawie programowej realizowanego przedmiotu ;
2) Dążenie do utrwalenia i doskonalenia umiejętności, które uczeń opanował na wcześniejszym etapie edukacyjnym z danego przedmiotu;
3) Wybór lub opracowanie programu nauczania zgodnego z podstawą programową, przedstawienie go dyrektorowi i wnioskowanie o jego dopuszczenie;
4) Wybór podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego pod kątem zgodności z podstawą programowa;
5) Rzetelna realizacja zadań związanych ze sferą wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą oraz wsparcie każdego ucznia w jego rozwoju.
2) Dążenie do utrwalenia i doskonalenia umiejętności, które uczeń opanował na wcześniejszym etapie edukacyjnym z danego przedmiotu;
3) Wybór lub opracowanie programu nauczania zgodnego z podstawą programową, przedstawienie go dyrektorowi i wnioskowanie o jego dopuszczenie;
4) Wybór podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego pod kątem zgodności z podstawą programowa;
5) Rzetelna realizacja zadań związanych ze sferą wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą oraz wsparcie każdego ucznia w jego rozwoju.
ROZDZIAŁ 2
TRYB POSTĘPOWANIA
§ 5.
- Nauczyciele zajęć edukacyjnych zapoznają się z podstawą programową kształcenia ogólnego.
- Nauczyciele analizują wybrany przez siebie program nauczania pod katem zgodności z podstawą programową.
- Nauczyciele wnioskują do Dyrektora szkoły w sprawie dopuszczania programu nauczania do użytku w szkole w terminie do końca czerwca.
- Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i upewnieniu się, że program zawiera wszystkie treści zawarte w podstawie programowej, dopuszcza program do użytku w Szkole zgodnie z obowiązującymi procedurami
- Nauczyciele prowadzą odpowiedniego dla danego oddziału arkusze monitorowania stopnia realizacji podstawy programowej załączniki nr 1,2 ,3
- Nauczyciele składają oświadczenia o stopniu realizacji podstawy programowej ustnie po pierwszym półroczu i w formie pisemnej na konferencji plenarnej końcoworocznej – załącznik nr 4;
- Nauczyciele wprowadzają program naprawczy w przypadku opóźnień w realizacji podstawy programowej
§ 6.
Monitorowanie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
1) systematyczne prowadzenie przez nauczycieli Karty monitorowania realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego zakładanej dla poszczególnych oddziałów, której treść stanowi załącznik nr 1
2) doraźne i planowane kontrole dzienników zajęć;
3) obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli;
4) diagnozowanie efektów kształcenia.
2) doraźne i planowane kontrole dzienników zajęć;
3) obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli;
4) diagnozowanie efektów kształcenia.
§ 7.
Monitorowanie realizacji podstawy programowej w zakresie edukacji wczesnoszkolnej
1) zakładanie i sukcesywne prowadzenie przez czas realizacji podstawy programowej w całym cyklu nauczania arkusza monitorowania stopnia realizacji podstawy programowej
załącznik nr2
2) analizę składanych oświadczeń nauczycieli o stopniu realizacji podstawy programowej na konferencji plenarnej końcoworocznej – załącznik nr 4
3) doraźne i planowane kontrole e-dzienników lekcyjnych;
4) obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli;
5) diagnozowanie efektów kształcenia.
2) analizę składanych oświadczeń nauczycieli o stopniu realizacji podstawy programowej na konferencji plenarnej końcoworocznej – załącznik nr 4
3) doraźne i planowane kontrole e-dzienników lekcyjnych;
4) obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli;
5) diagnozowanie efektów kształcenia.
§ 8.
Monitorowanie realizacji podstawy programowej w zakresie klas IV – VIII
- Dla klas: IV -VII:
1) zakładanie i prowadzenie kart monitorujących stopień realizacji wymagań szczegółowych z poszczególnych przedmiotów sukcesywnie przez czas realizacji podstawy programowej w całym cyklu nauczania
załącznik nr 3;
2) składanie oświadczeń o stopniu realizacji podstawy programowej załącznik nr 4.
- Dla klasy: VIII: wypełnienie przez nauczycieli uczących oświadczeń o stopniu realizacji podstawy programowej załącznik nr 4 .
- Doraźne i planowane kontrole e-dzienników lekcyjnych.
- Obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli.
- Diagnozowanie efektów kształcenia.
§ 9.
- Wychowawcy klas IV -VIII w oparciu o analizę oświadczeń nauczycieli przedstawiają dyrektorowi szkoły i Radzie Pedagogicznej wnioski z realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w swojej klasie, co jest podstawą do stwierdzenia w protokole Rady Pedagogicznej faktu zrealizowania podstawy programowej w poszczególnych klasach.
- Oświadczenia, o których mowa stanowią dokumentację szkolną i są przechowywane przez dyrektora szkoły.
§ 10.
W przypadku zmiany nauczyciela danego przedmiotu lub wychowawcy klasy w trakcie roku szkolnego wszelkie zapisy dotyczące realizacji podstawy programowej wnoszone są na dokumencie pierwotnym.
ROZDZIAŁ 3
RYZYKO NIEZREALIZOWANIA PODSTAWY PROGRAMOWEJ
§ 11.
- W przypadku jakichkolwiek trudności z realizacją podstawy programowej nauczyciel jest zobowiązany zgłaszać je dyrektorowi na bieżąco wraz z propozycją modyfikacji planu dydaktycznego, która umożliwi realizację koniecznych treści kształcenia.
- W razie stwierdzenia ryzyka niezrealizowania podstawy programowej Dyrektor szkoły niezwłocznie podejmuje działania naprawcze i wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań.
§ 12.
Problem zagrożenia realizacji podstawy programowej rozważany jest na następujących płaszczyznach:
1) Przyczyny niezrealizowania podstawy programowej.
2) Skuteczności nadzoru pedagogicznego Dyrektora w zakresie realizacji podstawy programowej.
3) Programu naprawczego dla przedmiotu zagrożonego niezrealizowaniem podstawy programowej.
2) Skuteczności nadzoru pedagogicznego Dyrektora w zakresie realizacji podstawy programowej.
3) Programu naprawczego dla przedmiotu zagrożonego niezrealizowaniem podstawy programowej.
§ 13.
Dyrektor szczególną uwagę zwraca na realizację podstawy programowej z przedmiotów, których nauczyciele przebywają na długotrwałym zwolnieniu lekarskim.
ROZDZIAŁ 4
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 14.
- Dyrektor Szkoły w celu dobrej organizacji i przebiegu procesu systematycznego monitorowania realizacji podstawy programowej w szkole przyjmuje na dany rok szkolny w formie zarządzenia plan monitorowania realizacji podstawy programowej.
- Plan monitorowania realizacji podstawy programowej przestawiany jest Radzie pedagogicznej na początku roku szkolnego.
- W planie przedstawione są działania przewidziane w procedurze z określeniem terminów ich realizacji.
§ 15.
Dokumentacja dotyczące monitorowania podstawy programowej stanowi dokumentację szkolną, jest przechowywana u Dyrektora Szkoły.§ 16.
Załączniki do niniejszej procedury:
1) Załącznik nr 1 – Karta monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego
2) Załącznik nr 2 – Karta realizacji godzin na dany cykl kształcenia w klasach I - III
3) Załącznik nr 3 – Karta realizacji godzin na dany cykl kształcenia w klasach IV – VI
4) Załącznik nr 4 – Oświadczenie nauczyciela o realizacji podstawy programowej
2) Załącznik nr 2 – Karta realizacji godzin na dany cykl kształcenia w klasach I - III
3) Załącznik nr 3 – Karta realizacji godzin na dany cykl kształcenia w klasach IV – VI
4) Załącznik nr 4 – Oświadczenie nauczyciela o realizacji podstawy programowej
Załącznik 1 - Karta monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 155 KB |
|
Załącznik 2 - Karta realizacji godzin na dany cykl kształcenia w klasach I - III
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 49.5 KB |
|
Załącznik 3 - Karta realizacji godzin na dany cykl kształcenia w klasach IV – VI
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 62 KB |
|
Załącznik 4 - Oświadczenie nauczyciela o realizacji podstawy programowej
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 33 KB |
Trochę historii:
- Statut Szkoły Podstawowej w Brodłach
- Program wychowawo-profilaktyczny 2024- 2025.
- Standardy (reguły) ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
- Regulaminy.
- Procedury zapewniające ład i bezpieczeństwo w szkole.
- Programy nauczania dla klas I -VIII.
- Podręczniki i ćwiczenia dla klas I - VIII
- Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ)
- RODO
- Raport z ewaluacji Szkoła Podstawowa 2014/15
- Raport z ewaluacji Gimnazjum 2014/15
- Deklaracja w rodziców/ opiekunów prawnych sprawie korzystania z oddziału przedszkolnego