https://dziennik.vulcan.edu.pl/szk/

Proces aktualizacji konta w dzienniku UONET+ obejmuje 3 kroki.

Krok 1: Uczeń i Rodzic logują się do Dziennika (wybierająć opcję "Logowanie przez zmianą").
Krok 2: Uczeń i Rodzic potwierdzają dane, wpisując ostatnie 4 cyfry numeru PESEL Ucznia.
Krok 3: Uczeń i Rodzic wybierają typ konta (konto zwykłe lub konto eduVULCAN).
Procedura zwolnienia uczniów z zajęć dydaktycznych
Artykuł zmodyfikowano dn. 5.10.2018 r. | autor: Barbara Pater



II. Procedura zwolnienia uczniów z zajęć dydaktycznych.

  • przewidziane z mocy prawa;
  • na prośbę rodziców;
  • z powodu złego samopoczucia ucznia na jego prośbę.

A. Procedura postępowania zwalniania ucznia z zajęć wychowania fizycznego:
Dyrektor może zwolnić ucznia z zajęć na podstawie odpowiednich zapisów w statucie szkoły oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.04.2007 r. oraz z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 843).
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego .
  1. Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego ze względu na przeciwwskazania zdrowotne. Zwolnienie to nie odnosi się jednak do obecności ucznia na zajęciach wychowania fizycznego.
  2. W wyjątkowych sytuacjach mogą zwolnić ucznia z ćwiczeń na zajęciach wychowania fizycznego rodzice, poprzez dokonanie umotywowanej pisemnej formy.
  3. Uczeń zwolniony ma obowiązek przebywać na tych zajęciach pod opieką nauczyciela. Jeśli jest to ostatnia lekcja, uczeń może być zwolniony do domu na pisemną prośbę rodziców. Wtedy uczeń ma odnotowaną nieobecność usprawiedliwioną na tych zajęciach.
  4. Dokumentację dotyczącą doraźnych zwolnień z zajęć wychowania fizycznego przechowuje nauczyciel do końca roku szkolnego (31 sierpnia).
  5. Dłuższe zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego musi być poparte odpowiednim zaświadczeniem wystawionym przez lekarza - specjalistę.
  6. Zaświadczenie lekarskie, wskazujące na konieczność zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na okres nie dłuższy niż 1 miesiąc, należy przekazać nauczycielowi wychowania fizycznego, który obowiązany jest przechowywać je do końca roku szkolnego tj. 31 sierpnia.
  7. Zaświadczenie lekarskie wystawione na okres dłuższy niż miesiąc, jednak nie obejmującego całego semestru, należy złożyć wraz z podaniem w sekretariacie szkoły. W przypadku dostarczenia kolejnego/kolejnych zaświadczeń dyrektor szkoły wydaje decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego na podstawie tych zaświadczeń.
  8. Zwolnienie może dotyczyć pierwszego lub drugiego semestru lub całego roku szkolnego, w zależności od wskazań lekarza zawartych w zaświadczeniu o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach.
  9. O zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego występują rodzice. Składają podanie ( załącznik nr II/1) do dyrektora szkoły w sekretariacie, do którego dołączają zaświadczenie lekarskie.
  10. Podanie należy przedłożyć dyrektorowi niezwłocznie po uzyskaniu zaświadczenia od lekarza.
  11. Zaświadczenie lekarskie zwalniające ucznia z ćwiczeń ze wsteczną datą będzie respektowane od daty złożenia zaświadczenia. Zwolnienie nie dostarczone w terminie będzie ważne od daty jego złożenia w sekretariacie.
  12. Dyrektor szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć w terminie do 7 dni roboczych od daty wpływu podania. Rodzice odbierają decyzję dyrektora w sekretariacie szkoły. (załącznik nr II/2)
  13. W przypadku decyzji odmownej rodzice mogą się odwołać za pośrednictwem dyrektora do Właściwego Kuratora Oświaty.
  14. O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowany zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia oraz wychowawca ucznia. Fakt przyjęcia informacji do wiadomości potwierdzają podpisem złożonym na decyzji.
  15. Jeżeli uczeń uzyskuje zwolnienie w trakcie roku szkolnego, a jego nieobecności na lekcjach nie przekroczyły połowy wymaganego czasu i są podstawy do wystawienia oceny, to wówczas uczeń podlega klasyfikacji z danego przedmiotu.
  16. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego przez cały semestr w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
  17. Uczeń zwolniony z zajęć wychowania fizycznego ma obowiązek być obecny na tych zajęciach, także w przypadkach, gdy lekcje te są pierwszymi lub ostatnimi zajęciami w danym dniu.
  18. W wyjątkowych wypadkach, uczeń może być zwolniony z ostatnich lub pierwszych godzin lekcji wychowania fizycznego, na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców złożonego w sekretariacie i po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły. O tym fakcie informowani są nauczyciel wychowania fizycznego oraz wychowawca klasy.
  19. Uczeń zwolniony z zajęć do domu ma zaznaczone w dzienniku nieobecności usprawiedliwione.
  20. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. W tym przypadku uczeń uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego z ograniczeniem wykonywania niektórych, wskazanych przez lekarza ćwiczeń fizycznych. Uczeń ten jest oceniany i klasyfikowany. Natomiast nauczyciel wychowania fizycznego ma obowiązek dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
B. Procedura zwolnienia z nauki drugiego języka obcego:
Dyrektor może zwolnić ucznia z zajęć na podstawie odpowiednich zapisów w statucie szkoły oraz rozporządzenia MEN z dnia 3.078.2017 r.( z późn. zm) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
  1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
  2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego następuje na podstawie tego orzeczenia.
  3. O zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka występują rodzice . Składają podanie do dyrektora szkoły , na cały okres nauki, do którego załączają opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej. (załącznik nr II/3)
  4. Podanie należy przedłożyć dyrektorowi szkoły do 20 września danego roku szkolnego.
  5. Dyrektor wydaje decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć w terminie do 7 dni roboczych od daty wpływu podania. Rodzice odbierają decyzję w sekretariacie szkoły. (załącznik nr II/4)
  6. O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowany zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia oraz wychowawca ucznia. Fakt przyjęcia informacji do wiadomości potwierdzają podpisem złożonym na decyzji.
  7. Uczniowi zwolnionemu z nauki drugiego języka obcego szkoła zapewnia opiekę podczas trwania tych zajęć. W szczególnych przypadkach, gdy lekcje te są pierwszymi lub ostatnimi zajęciami w danym dniu, uczeń może być zwolniony z tego obowiązku na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców złożonego w sekretariacie szkoły i po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły. O tym fakcie informowani są nauczyciel języka obcego oraz wychowawca klasy( załącznik nr. II/3) .
  8. Uczeń zwalniany z zajęć do domu ma odznaczane w dzienniku nieobecności usprawiedliwione.
  9. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
C. Procedura zwolnienia z zajęć informatyki:
Dyrektor może zwolnić ucznia z zajęć na podstawie odpowiednich zapisów w statucie szkoły oraz rozporządzenia MEN z dnia 3.08.2017 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
  1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
  2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia zajęć informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  3. O zwolnienie ucznia z zajęć informatyki występują rodzice . Składają podanie do dyrektora szkoły, do którego załączają zaświadczenie lekarskie. (załącznik nr II/5)
  4. Podanie należy przedłożyć dyrektorowi szkoły do 20 września danego roku szkolnego.
  5. Dyrektor wydaje decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć w terminie do 7 dni roboczych od daty wpływu podania. Rodzice odbierają decyzję w sekretariacie szkoły. (załącznik nrII/6)
  6. O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowany zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia oraz wychowawca ucznia. Fakt przyjęcia informacji do wiadomości potwierdzają podpisem złożonym na decyzji.
  7. Uczniowi zwolnionemu z nauki informatyki szkoła zapewnia opiekę podczas trwania tych zajęć. W szczególnych przypadkach, gdy lekcje te są pierwszymi lub ostatnimi zajęciami w danym dniu, uczeń może być zwolniony z tego obowiązku na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców złożonego w sekretariacie szkoły i po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły. O tym fakcie informowani są nauczyciel oraz wychowawca klasy. ( załącznik nr II/5)
  8. Uczeń zwalniany z zajęć do domu ma odznaczane w dzienniku nieobecności usprawiedliwione.
  9. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
D. Procedura zwolnienia z zajęć wychowania do życia w rodzinie:
  1. Uczniowie niepełnoletni maja obowiązek uczestnictwa w zajęciach wychowania do życia w rodzinie.
  2. O zwolnienie ucznia z zajęć wychowanie do życia w rodzinie występują rodzice Składają podanie do dyrektora szkoły na cały okres nauki. (załącznik nr. II/7)
  3. Podanie należy przedłożyć dyrektorowi szkoły do 20 września danego roku szkolnego.
  4. Dyrektor wydaje decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć w terminie do 7 dni roboczych od daty wpływu podania. Rodzice odbierają decyzję w sekretariacie szkoły. (załącznik nr. II/8)
  5. O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowany zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia oraz wychowawca ucznia. Fakt przyjęcia informacji do wiadomości potwierdzają podpisem złożonym na decyzji.
  6. W przypadku gdy zajęcia klasowe odbywają się z podziałem na grupy: chłopców i dziewcząt, grupa nie biorąca udziału w zajęciach kończy zajęcia zgodnie z podziałem lekcji.
  7. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki wychowania do życia w rodzinie w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  8. Zwalnianie z pojedynczych zajęć odbywa się na ogólnych zasadach przyjętych w szkole.
E. Procedura realizacji woli uczestnictwa w zajęciach religii:
  1. Oświadczenie dotyczące woli uczestnictwie ucznia w lekcjach religii/etyki składają rodzice , zapisując dziecko do szkoły. (załącznik nr II/10)
  2. Oświadczenie jest składane na cały okres nauki ucznia w szkole.
  3. UW przypadku, gdy rodzice ucznia chcą zmienić oświadczenie woli w trakcie roku szkolnego, wymagane jest pisemne złożenie woli , podpisane przez oboje rodziców . (załącznik nr II/9).
  4. Dyrektor wydaje decyzje o zmianie woli uczestnictwa ucznia z zajęć w terminie do 7 dni od daty wpływu podania. Rodzice odbierają decyzję w sekretariacie. (załącznik nr II/10).
  5. Uczniowi zwolnionemu z nauki religii/etyki szkoła zapewnia opiekę podczas trwania tych zajęć. W razie nieobecności nauczyciela/opiekuna uczeń niechodzący na lekcje religii udaje się do sekretariatu po dalsze informacje. Jeśli nie będzie innego nauczyciela , który mógłby się uczniem zaopiekować to będzie on uczestniczył ze swoją klasą w lekcji z tym, że nie będzie realizował tematu z religii. W szczególnych przypadkach, gdy lekcje te są pierwszymi lub ostatnimi zajęciami w danym dniu, uczeń może być zwolniony z tego obowiązku na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców złożonego w sekretariacie szkoły i po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły. O tym fakcie informowani są nauczyciel oraz wychowawca klasy.( załącznik nr II/9).
F. Zasady zwalniania uczniów na prośbę rodzica:
  1. Z zajęć szkolnych (lekcyjnych i pozalekcyjnych):
1) Ucznia można zwolnić tylko na pisemną prośbę rodziców. (Załącznik nr II/11)
2) Prośbę o zwolnienie uczeń powinien pokazać wychowawcy zaraz po przyjściu do szkoły.
3) Wychowawca podejmuje decyzję o zwolnieniu lub może odmówić zwolnienia, jeżeli uzna, że uczeń sam napisał prośbę i sfałszował podpis.
4) Jeżeli wychowawca w danym dniu jest nieobecny, ucznia może zwolnić dyrektor lub Nauczyciel sprawujący zastępstwo za nieobecnego dyrektora.
5) Rodzice mogą przyjść do szkoły i osobiście poprosić wychowawcę/nauczyciela o zwolnienie dziecka. Rodzic odbiera dziecko zaznaczając odbiór osobiście w zeszycie wpisując datę , imię nazwisko i podpis. Zeszyt znajduje się w sekretariacie szkoły.
  1. Zasady zwalniania uczniów na ich prośbę z powodu złego samopoczucia:
1) Każda informacja od ucznia o złym samopoczuciu musi być poważnie potraktowana i zobowiązuje nauczyciela do udzielenia mu pomocy, w tym bezpiecznego doprowadzenia do gabinetu pielęgniarki (jeśli jest ) lub do sekretariatu szkoły.
2) Zwolnienie ucznia z zajęć z powodu złego samopoczucia powinno być połączone z:
a) zapewnieniem uczniowi pomocy medycznej;
b) powiadomieniem dyrektora szkoły o zdarzeniu;
c) powiadomieniem rodziców ucznia o złym samopoczuciu dziecka i konsultowaniem z nimi wszystkich działań;
3) Uczeń chory nigdy nie jest zwalniany ze szkoły, jeśli nie zgłosi się po niego rodzic lub inna osoba upoważniona. Rodzic odbiera dziecko zaznaczając odbiór osobiście w zeszycie wpisując datę , imię nazwisko i podpis. Zeszyt znajduje się w sekretariacie szkoły.
4) Uczniowie zwolnieni w danym dniu z zajęć z powodu choroby lub złego samopoczucia nie mogą przebywać na terenie szkoły i uczestniczyć w zajęciach pozaszkolnych. W takim przypadku zwolnienie traci ważność.
  1. Inne zwolnienia uczniów:
1) Ucznia z lekcji może zwolnić za zgodą Dyrektora Szkoły, nauczyciel (opiekun) w przypadku uczniów, którzy zostają pod jego opieką i reprezentują szkołę w trakcie zawodów sportowych, olimpiad, konkursów itp.
2) W przypadku zwolnienia z zajęć ucznia reprezentującego szkołę lub będącego w sanatorium, w dzienniku wychowawca wpisuje zwolnienie spowodowane przyczynami szkolnymi (zw). Przy wyliczaniu frekwencji uznaje się, że uczeń był obecny na zajęciach. W pozostałych przypadkach wpisuje się nieobecność usprawiedliwioną.


Załącznik II/1 - Podanie o zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego / z wykonywania ćwiczeń
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

15.5 KB
Załącznik II/2 - Decyzja w sprawie zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

17 KB
Załącznik II/3 - Podanie o zwolnienie z zajęć nauki drugiego języka obcego
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

14 KB
Załącznik II/4 - Decyzja w sprawie zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

15 KB
Załącznik II/5 - Podanie o zwolnienie z informatyki
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

15.5 KB
Załącznik II/6 - Decyzja w sprawie zwolnienia z informatyki
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

15 KB
Załącznik II/7 - Rezygnuję z udziału w zajęciach edukacyjnych – wychowania do życia w rodzinie
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

15.5 KB
Załącznik II/8 - Decyzja w sprawie rezygnacji z udziału w zajęciach – wychowania do życia w rodzinie
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

15 KB
Załącznik II/9 - Deklaracja dotycząca woli uczestnictwa w zajęciach z religii/etyki
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

29 KB
Załącznik II/10 - Decyzja dotycząca zmiany woli uczestnictwa w zajęciach z religii/etyki
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

16 KB
Załącznik II/11 - Podanie o jednorazowe zwolnienie z zajęć lekcyjnych
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

11.5 KB