Procedury wyboru podręcznika, materiału edukacyjnego lub ćwiczeniowego przez nauczyciela oraz tworzenia szkolnego zestawu podręczników
Artykuł zmodyfikowano dn. 5.10.2018 r. | autor: Barbara Pater
XV. Procedury wyboru podręcznika, materiału edukacyjnego lub ćwiczeniowego przez nauczyciela oraz tworzenia szkolnego zestawu podręczników
§ 1
Celem procedury jest: 1)wybór podręczników, 2)określenie harmonogramu działań związanych z opracowaniem szkolnego zestawu podręczników, 3)określenie zadań dyrektora i nauczycieli w tym zakresie.§ 2
Procedura ustala zasady postępowania podczas wyboru podręczników przeznaczonych do użytku w szkole w kolejnym roku szkolnym.§ 3
- Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego zawiera usystematyzowaną prezentację wszystkich lub wybranych treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, opisanych w szczególności jako przedmiot, ścieżka edukacyjna, blok przedmiotowy lub moduł, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
- Podręcznik do kształcenia ogólnego może zawierać materiały pomocnicze przeznaczone dla ucznia, w szczególności karty pracy, zeszyty ćwiczeń, materiały multimedialne.
- Podręcznik przeznaczony do edukacji wczesnoszkolnej (kształcenia zintegrowanego) zawiera usystematyzowaną prezentację wszystkich lub wybranych treści nauczania, w szczególności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
- Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego:
- jest poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym i językowym, w szczególności:
- uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej,
- jest przystosowany do danego poziomu kształcenia, zwłaszcza pod względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania,
- zawiera materiał rzeczowy i materiał ilustracyjny odpowiedni do przedstawianych treści nauczania,
- ma logiczną konstrukcję;
- zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do liczby godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania na edukację wczesnoszkolną (kształcenie zintegrowane) lub nauczanie danego przedmiotu,
- zawiera propozycje działań edukacyjnych aktywizujących i motywujących uczniów,
- umożliwia uczniom ze zróżnicowanymi możliwościami nabycie umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
- zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi,
- ma estetyczną szatę graficzną,7)nie zawiera materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach edukacyjnych.
§ 4
- Podręczniki, o których mowa w § 3, mogą mieć formę elektroniczną i mogą być zamieszczone na informatycznym nośniku danych lub w sieci Internet.
- Podręcznik w formie elektronicznej posiada:
- instrukcję pracy z podręcznikiem,
- przejrzysty system nawigacyjny i wyszukiwawczy,
- bardzo dobrą czytelność,
- możliwość drukowania.
§ 5
Zatwierdzenie wykazu podręczników szkolnych przebiega w następujący sposób:- Nauczyciel lub zespół nauczycieli uczących tego samego przedmiotu dokonują wyboru podręczników szkolnych dla określonego etapu edukacyjnego lub poszczególnych oddziałów, sporządzają ich pisemny wykaz i podają do wiadomości dyrektorowi szkoły w terminie do dnia 31 maja.
- Dyrektor szkoły opracowuje wykaz podręczników obowiązujących w placówce w kolejnym roku szkolnym.
- Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego, poprzez wywieszenie wykazów podręczników na tablicy ogłoszeń dla uczniów i rodziców oraz publikację na stronie internetowej szkoły.
§ 6
W wyniku stosowania powyższej procedury wymagana jest następująca dokumentacja:- wykaz szkolnego zestawu podręczników zawierający podręczniki dopuszczone do użytku w szkole,
- zapisy w protokole rady pedagogicznej, jeśli kwestie związane z wyborem podręczników były omawiane na posiedzeniu rady pedagogicznej.
§ 7
W sprawach nieuregulowanych niniejszą procedurą ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkołyZałącznik XV/1 - Wniosek. Wybór podrecznika - szkoła podstawowa - I etap edukacyjny
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 75.5 KB |
|
Załącznik XV/2 - Arkusz. Wyboru podrecznika szkoła podstawowa - II etap edukacyjny
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 53.5 KB |
|
Załącznik XV/3 - WNIOSEK o włączenie podręczników, materiałów ćwiczeniowych do szkolnego zestawu podreczników
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 36 KB |
Trochę historii:
- Statut Szkoły Podstawowej w Brodłach
- Program wychowawo-profilaktyczny 2024- 2025.
- Standardy (reguły) ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
- Regulaminy.
- Procedury zapewniające ład i bezpieczeństwo w szkole.
- Programy nauczania dla klas I -VIII.
- Podręczniki i ćwiczenia dla klas I - VIII
- Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ)
- RODO
- Raport z ewaluacji Szkoła Podstawowa 2014/15
- Raport z ewaluacji Gimnazjum 2014/15
- Deklaracja w rodziców/ opiekunów prawnych sprawie korzystania z oddziału przedszkolnego