Procedura organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Artykuł zmodyfikowano dn. 2.10.2021 r. | autor: Administrator
IX. Procedura organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
PODSTAWA PRAWNA
PODSTAWA PRAWNA
- Wytyczne MEN dotyczące działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do szkół i placówek z dnia 17.05.2021 r.
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania i kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych , niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.-Prawo oświatowe
§ 1.
Zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniowi w szkole polega na rozpoznaniu i zaspokojeniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia. Rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, a także czynników wpływających na jego funkcjonowanie w szkole, w celu wspierania jego potencjału i stwarzania warunków do jego pełnego i aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły, oraz środowisku. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności w zakresie danego przedmiotu powstałych w czasie nauki zdalnej. Rozwijanie relacji interpersonalnych na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w następujących przypadkach:
1) opinię poradni, która zawiera stwierdzenie istnienia specjalnych potrzeb edukacyjnych, np. trudności w uczeniu się,
2) opinię poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia,
3) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno–pedagogiczną,
4) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
5) orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
6) uczeń ma niepowodzenia edukacyjne (odzwierciedla je dokumentacja przebiegu nauczania),
7) jest zaniedbany środowiskowo ze względu na swą sytuację bytową i sytuację jego rodziny, kontakty środowiskowe, sposób spędzania czasu wolnego,
8) jest niepełnosprawny, ma chorobę przewlekłą (posiada zaświadczenie lekarskie, orzeczenie o stopniu niepełnosprawności),
9) ma zaburzenia zachowania lub emocji,
10) ma deficyty kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
11) przeżywa(ł) sytuację kryzysową lub traumatyczną,
12) ma trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związane z wcześniejszym kształceniem się za granicą,
13) jest szczególnie uzdolniony,
14) jest niedostosowany społecznie lub zagrożony niedostosowaniem społecznym,
15)jest osobą nieśmiałą i wycofaną
- Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana jest także rodzicom i nauczycielom poprzez wspieranie ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna, udzielana jest we współpracy z:
1) rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka,
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) wychowawcą klasy, nauczycielami uczącymi dziecko,
5) instytucjami i organizacjami pracującymi na rzecz dzieci, placówkami wspomagającymi pracę szkoły.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole może być udzielana na wniosek - (załącznik nr 1/IX)
1) rodzica/prawnego opiekuna ucznia,
2) ucznia,
3) dyrektora szkoły,
4) nauczyciela, lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem,
5) pomocy nauczyciela,
6) poradni,
7) kuratora sądowego,
8) asystenta rodziny,
9) pracownika socjalnego,
10) asystenta edukacji romskiej,
11) higienistki szkolnej,
12) instytucji /organizacji pozarządowej działającej na rzecz rodziny, dzieci.
§ 2.
Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna dla uczniów jest udzielana podczas bieżącej pracy nauczyciela z uczniem poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia, rozpoznawanie sposobu uczenia się i stosowania odpowiednich metod i form nauczania, indywidualizację pracy na zajęciach. Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed porażką w grupie rówieśniczej.
- Pomoc jest udzielana w formie:
a) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
b) zajęć rozwijających uzdolnienia i umiejętność uczenia się,
c) zajęć specjalistycznych :((korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno -społeczne oraz innych o charakterze terapeutycznym ),
d) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
e) porad i konsultacji,
f) warsztatów.
g) cyklu działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców.
h) warsztatów zwiększających świadomość rodziców/opiekunów w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów w skutek izolacji społecznej
i) szkoleń dla rodziców dotyczących spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych.
- Liczba uczestników
a) dla zajęć rozwijających oraz dydaktyczno-wyrównawczych nie może przekraczać 8,
b) dla zajęć korekcyjno-kompensacyjnych nie może przekraczać 5,
c) dla zajęć logopedycznych nie może przekraczać 4,
d) dla innych zajęc terapeutycznych i zajęc rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne nie może przekraczać 10.
- Czas trwania zajęć
Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i umiejętności uczenia się oraz dydaktyczno-wyrównawczych zajęć specjalistycznych a także zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia trwa 45 minut (dopuszcza się prowadzenie tych zajęć w czasie krótszym z zachowaniem ustalonego tygodniowego czasu tych zajęć jeśli uzasadniają to potrzeby ucznia - Zindywidualizowana ścieżka kształcenia
a) Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikających w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
b) Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
c) Do wniosku o wydanie opinii dołącza się dokumentacje określającą:
- trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole,
- w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym,
- w przypadku ucznia uczęszczającego do szkoły – także opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w szkole.
- Przed wydaniem opinii publiczna poradnia ze współpracy ze szkołą oraz rodzicami ucznia przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką realizuje w szkole program nauczania z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w szkole.
§ 3.
Procedura organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia, oraz problemy w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej.
- Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów: trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań, szczególnych uzdolnień, ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się(w klasach I-III), zaburzeń zachowań i emocji.
- W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym fakcie jego wychowawcę.
- Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli jednego oddziału lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną , oraz we współpracy z nimi planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań.
- W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną dyrektor szkoły ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie rodziców/opiekunów prawnych ucznia - (załącznik nr 2/IX).
- Wychowawca klasy oraz nauczyciele lub specjaliści, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z :rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem, poradnią itp.
- W przypadku gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wychowawca specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia.
- Wychowawcy i inni nauczyciele oraz specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi we wskazanych formach, oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
- W przypadku gdy z wniosków, o których mowa w pkt 8wynika, że mimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa jego funkcjonowania w szkole, dyrektor szkoły, za zgoda rodziców występuje do poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
§ 4.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Uczniowie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:
a) niepełnosprawni: niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi,
słabowidzący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwani dalej „uczniami niepełnosprawnymi”,
b) niedostosowani społecznie, zwani dalej „uczniami niedostosowanymi społecznie”,
c) zagrożeni niedostosowaniem społecznym, zwani dalej „uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym” wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
- Szkoła zapewnia:
a) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) warunki do nauki, środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
c) zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, logopedyczne,
d) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi,
e) przygotowanie uczniów do jak największej samodzielności w życiu dorosłym.
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (załącznik nr 3/IX)) określa:
a) zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem,
b) integrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w zależności od potrzeb np. działania o charakterze rewalidacyjnym, działania o charakterze socjoterapeutycznym formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. I pkt 5 ustawy,
c) działania wspierające rodziców ucznia oraz — w zależności od potrzeb — zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, innymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
d) zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, a także:
- w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego,
- zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. I pkt 5 ustawy,
- Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem.
- Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powołuje się osobny zespół, przy czym wychowawca, nauczyciel czy specjalista może być członkiem kilku zespołów.
- Zespół zostaje powołany niezwłocznie po otrzymaniu przez szkołę orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie lub do końca nauki w szkole podstawowej w sytuacji, gdy orzeczenie jest wydane na dalszy etap edukacji.
- Zespół opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
- Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny. Program opracowuje się w terminie:
a) do dnia 30 września roku szkolnego, jeśli uczeń rozpoczyna naukę od początku roku szkolnego, albo 30 dni od dnia złożenia w szkole podstawowej orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Pracę zespołu koordynuje wychowawca oddziału, do którego uczęszcza uczeń, albo nauczycieli lub specjalista, prowadzący zajęcia z uczniem, wyznaczony przez dyrektora szkoły.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.
- W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
a) na wniosek dyrektora szkoły — przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
b) na wniosek rodziców/opiekunów prawnych ucznia lub za ich zgodą — inne osoby, w tym lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
- Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (załącznik nr 4/IX)) uwzględniając ocenę efektywności programu oraz, w miarę potrzeb, dokonuje jego modyfikacji.
- Wielospecjalistyczne oceny uwzględniają w szczególności:
a) indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia,
b) w zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela,
c) przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu szkolnym, a w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów, zgodnie ze wskazaniem zawartym w programie — także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem szkolnym oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia.
- Rodzice/opiekunowie prawni ucznia mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen. Dyrektor zawiadamia pisemnie, rodziców/opiekunów prawnych ucznia o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu.
- Rodzice ucznia otrzymują kopię:
a) wielospecjalistycznych ocen,
b) programu,
c) Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu, które mogą naruszać dobra osobiste ucznia, jego rodziców/ opiekunów prawnych, nauczycieli lub specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, a także innych osób uczestniczących w spotkaniu zespołu.
ZADANIA DYREKTORA:
- Dyrektor szkoły organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w szczególności:
a) Ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym w roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form,
b) Informuje pisemnie rodziców/prawnego opiekuna ucznia o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (załącznik nr 2/IX)),
c) Odpowiada za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
d) Organizuje spotkania kadry pedagogicznej (niezwłocznie) w celu ustalenia wspólnych działań skierowanych do uczniów i rodziców i rozpoznania problemów w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej dla konkretnych oddziałów.
e) koordynuje działania przeciwdziałające COVID-19 i promujące zdrowie.
ZADANIA WYCHOWAWCÓW:
- Planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie indywidualnego nauczania i opiniach poradni.
- Informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
- Sporządza wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną swojej klasy po wcześniejszych konsultacjach z dyrektorem szkoły, innymi nauczycielami i specjalistami.
- Współpracuje z rodzicami ucznia oraz w zależności od potrzeb, z innymi nauczycielami, specjalistami, poradnią.
- Przygotowuje pisemną informację do rodziców/prawnych opiekunów ucznia o ustalonych dla ucznia formach, okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą udzielane.
- Rozwija relacje interpersonalne na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń m.in. przez:
- częste kontakty i rozmowy z uczniami, uczniów z uczniami, docenianie każdej aktywności, angażowanie do dodatkowych zadań,
- podejmowanie działań integrujących zespół klasowy, np. obchody urodzin, aktywne przerwy śródlekcyjne,
- organizowanie częstych wyjść klasowych.”
- Pozyskuje od rodziców informacje dotyczące potrzeb, niepokojów, obaw uczniów w związku z powrotem do szkoły.
- We współpracy z pedagogiem przygotowuje pisemną informację do rodziców/prawnych opiekunów uczniów o skreśleniu ich dzieci z listy korzystających z danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w przypadku stwierdzenia trzykrotnej nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach; jednocześnie informując ich, że skreślenie ucznia z zajęć jest równoważne z brakiem możliwości korzystania z danej formy pomocy w bieżącym roku szkolnym.
- Gromadzi dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej, każdego ucznia korzystającego z tej pomocy w jego imiennej teczce.
ZADANIA PEDAGOGA:
- Prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i ich uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu szkoły.
- Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
- Podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
- Minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
- Inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
- Udziela pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
- Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Gromadzi dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej, każdego ucznia korzystającego z tej pomocy w jego imiennej teczce.
- Organizuje szkolenia dla rodziców dotyczących spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych.
- Opracowuje i realizuje we współpracy z innymi nauczycielami program zajęć reintegracyjnych w szkole.
- Koordynuje działania podejmowane przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie.
ZADANIA LOGOPEDY:
- Dokonuje diagnozy logopedycznej, w tym badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów.
- Prowadzi zajęcia logopedyczne oraz porady i konsultacje dla rodziców/opiekunów prawnych uczniów i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń.
- Podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów oraz nauczycielami.
ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO:
- Systematycznie diagnozuje zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz organizuje pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
- Gromadzi, aktualizuje oraz udostępniania informacje edukacyjne i zawodowe właściwych.
- Prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Koordynuje działalność informacyjno-doradczą prowadzoną przez szkołę.
- Współpracuje z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
- Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Załącznik IX/1 - Wniosek o objęcie pomocą psychologiczno- pedagogiczną
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 41.5 KB |
|
Załącznik IX/2 - Informuję o ustalonych formach pomocą psychologiczno- pedagogiczną
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 27.5 KB |
|
Załącznik IX/3 - Indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 44.5 KB |
|
Załącznik IX/4 - Ocena efektywności udzielanej pomocy
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r. |
otwórz 39 KB |
Trochę historii:
- Statut Szkoły Podstawowej w Brodłach
- Program wychowawo-profilaktyczny 2024- 2025.
- Standardy (reguły) ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
- Regulaminy.
- Procedury zapewniające ład i bezpieczeństwo w szkole.
- Programy nauczania dla klas I -VIII.
- Podręczniki i ćwiczenia dla klas I - VIII
- Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ)
- RODO
- Raport z ewaluacji Szkoła Podstawowa 2014/15
- Raport z ewaluacji Gimnazjum 2014/15
- Deklaracja w rodziców/ opiekunów prawnych sprawie korzystania z oddziału przedszkolnego