https://dziennik.vulcan.edu.pl/szk/

Proces aktualizacji konta w dzienniku UONET+ obejmuje 3 kroki.

Krok 1: Uczeń i Rodzic logują się do Dziennika (wybierająć opcję "Logowanie przez zmianą").
Krok 2: Uczeń i Rodzic potwierdzają dane, wpisując ostatnie 4 cyfry numeru PESEL Ucznia.
Krok 3: Uczeń i Rodzic wybierają typ konta (konto zwykłe lub konto eduVULCAN).
Procedura organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Artykuł zmodyfikowano dn. 2.10.2021 r. | autor: Administrator



IX. Procedura organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

PODSTAWA PRAWNA
  • Wytyczne MEN dotyczące działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do szkół i placówek z dnia 17.05.2021 r.
  • Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
  • Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania i kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych , niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.-Prawo oświatowe


§ 1.

Zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniowi w szkole polega na rozpoznaniu i zaspokojeniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia. Rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, a także czynników wpływających na jego funkcjonowanie w szkole, w celu wspierania jego potencjału i stwarzania warunków do jego pełnego i aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły, oraz środowisku. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności w zakresie danego przedmiotu powstałych w czasie nauki zdalnej. Rozwijanie relacji interpersonalnych na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w następujących przypadkach:
Uczeń posiada:
1) opinię poradni, która zawiera stwierdzenie istnienia specjalnych potrzeb edukacyjnych, np. trudności w uczeniu się,
2) opinię poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia,
3) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno–pedagogiczną,
4) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
5) orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
6) uczeń ma niepowodzenia edukacyjne (odzwierciedla je dokumentacja przebiegu nauczania),
7) jest zaniedbany środowiskowo ze względu na swą sytuację bytową i sytuację jego rodziny, kontakty środowiskowe, sposób spędzania czasu wolnego,
8) jest niepełnosprawny, ma chorobę przewlekłą (posiada zaświadczenie lekarskie, orzeczenie o stopniu niepełnosprawności),
9) ma zaburzenia zachowania lub emocji,
10) ma deficyty kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
11) przeżywa(ł) sytuację kryzysową lub traumatyczną,
12) ma trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związane z wcześniejszym kształceniem się za granicą,
13) jest szczególnie uzdolniony,
14) jest niedostosowany społecznie lub zagrożony niedostosowaniem społecznym,
15)jest osobą nieśmiałą i wycofaną
  1. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana jest także rodzicom i nauczycielom poprzez wspieranie ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
  2. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
  4. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna, udzielana jest we współpracy z:
1) rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka,
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) wychowawcą klasy, nauczycielami uczącymi dziecko,
5) instytucjami i organizacjami pracującymi na rzecz dzieci, placówkami wspomagającymi pracę szkoły.
  1. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole może być udzielana na wniosek - (załącznik nr 1/IX)
1) rodzica/prawnego opiekuna ucznia,
2) ucznia,
3) dyrektora szkoły,
4) nauczyciela, lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem,
5) pomocy nauczyciela,
6) poradni,
7) kuratora sądowego,
8) asystenta rodziny,
9) pracownika socjalnego,
10) asystenta edukacji romskiej,
11) higienistki szkolnej,
12) instytucji /organizacji pozarządowej działającej na rzecz rodziny, dzieci.
 
§ 2.

Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

  1. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna dla uczniów jest udzielana podczas bieżącej pracy nauczyciela z uczniem poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia, rozpoznawanie sposobu uczenia się i stosowania odpowiednich metod i form nauczania, indywidualizację pracy na zajęciach. Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed  porażką w grupie rówieśniczej.
  2. Pomoc jest udzielana w formie:
a) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
b) zajęć rozwijających uzdolnienia i umiejętność uczenia się,
c) zajęć specjalistycznych :((korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno -społeczne oraz innych o charakterze terapeutycznym ),
d) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
e) porad i konsultacji,
f) warsztatów.
g) cyklu działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców.
h) warsztatów zwiększających świadomość rodziców/opiekunów w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów w skutek izolacji społecznej
i) szkoleń dla rodziców dotyczących spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych.
  1. Liczba uczestników
a) dla zajęć rozwijających oraz dydaktyczno-wyrównawczych nie może przekraczać 8,
b) dla zajęć korekcyjno-kompensacyjnych nie może przekraczać 5,
c) dla zajęć logopedycznych nie może przekraczać 4,
d) dla innych zajęc terapeutycznych i zajęc rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne nie może przekraczać 10.
  1. Czas trwania zajęć
    Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i umiejętności uczenia się oraz dydaktyczno-wyrównawczych zajęć specjalistycznych a także zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia trwa 45 minut (dopuszcza się prowadzenie tych zajęć w czasie krótszym z zachowaniem ustalonego tygodniowego czasu tych zajęć jeśli uzasadniają to potrzeby ucznia
  2. Zindywidualizowana ścieżka kształcenia
a) Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikających w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
b) Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
c) Do wniosku o wydanie opinii dołącza się dokumentacje określającą:
- trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole,
- w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym,
- w przypadku ucznia uczęszczającego do szkoły – także opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w szkole.
  1. Przed wydaniem opinii publiczna poradnia ze współpracy ze szkołą oraz rodzicami ucznia przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką realizuje w szkole program nauczania z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia.
  3. Nauczyciel prowadzący zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w szkole.
§ 3.

Procedura organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

  1. Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści rozpoznają   odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia, oraz problemy  w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej.
  2. Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów: trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań, szczególnych uzdolnień, ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się(w klasach I-III), zaburzeń zachowań i emocji.
  3. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym fakcie jego wychowawcę.
  4. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli jednego oddziału lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną , oraz we współpracy z nimi planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań.
  5. W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną dyrektor szkoły ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie rodziców/opiekunów prawnych ucznia - (załącznik nr 2/IX).
  6. Wychowawca klasy oraz nauczyciele lub specjaliści, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z :rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem, poradnią itp.
  7. W przypadku gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wychowawca specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia.
  8. Wychowawcy i inni nauczyciele oraz specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi we wskazanych formach, oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
  9. W przypadku gdy z wniosków, o których mowa w pkt 8wynika, że mimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa jego funkcjonowania w szkole, dyrektor szkoły, za zgoda rodziców występuje do poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
§ 4.

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

  1. Uczniowie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:
a) niepełnosprawni: niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi, słabowidzący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwani dalej „uczniami niepełnosprawnymi”,
b) niedostosowani społecznie, zwani dalej „uczniami niedostosowanymi społecznie”,
c) zagrożeni niedostosowaniem społecznym, zwani dalej „uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym” wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
  1. Szkoła zapewnia:
a) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) warunki do nauki, środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
c) zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, logopedyczne,
d) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi,
e) przygotowanie uczniów do jak największej samodzielności w życiu dorosłym.
  1. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (załącznik nr 3/IX)) określa:
a) zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem,
b) integrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w zależności od potrzeb np. działania o charakterze rewalidacyjnym, działania o charakterze socjoterapeutycznym formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. I pkt 5 ustawy,
c) działania wspierające rodziców ucznia oraz — w zależności od potrzeb — zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, innymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
d) zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, a także:
- w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego,
- zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. I pkt 5 ustawy,
  1. Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem.
  2. Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powołuje się osobny zespół, przy czym wychowawca, nauczyciel czy specjalista może być członkiem kilku zespołów.
  3. Zespół zostaje powołany niezwłocznie po otrzymaniu przez szkołę orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie lub do końca nauki w szkole podstawowej w sytuacji, gdy orzeczenie jest wydane na dalszy etap edukacji.
  4. Zespół opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
  5. Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny. Program opracowuje się w terminie:
a) do dnia 30 września roku szkolnego, jeśli uczeń rozpoczyna naukę od początku roku szkolnego, albo 30 dni od dnia złożenia w szkole podstawowej orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
  1. Pracę zespołu koordynuje wychowawca oddziału, do którego uczęszcza uczeń, albo nauczycieli lub specjalista, prowadzący zajęcia z uczniem, wyznaczony przez dyrektora szkoły.
  2. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.
  3. W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
a) na wniosek dyrektora szkoły — przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
b) na wniosek rodziców/opiekunów prawnych ucznia lub za ich zgodą — inne osoby, w tym lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
  1. Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (załącznik nr 4/IX)) uwzględniając ocenę efektywności programu oraz, w miarę potrzeb, dokonuje jego modyfikacji.
  2. Wielospecjalistyczne oceny uwzględniają w szczególności:
a) indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia,
b) w zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela,
c) przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu szkolnym, a w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów, zgodnie ze wskazaniem zawartym w programie — także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem szkolnym oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia.
  1. Rodzice/opiekunowie prawni ucznia mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen. Dyrektor zawiadamia pisemnie, rodziców/opiekunów prawnych ucznia o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu.
  2. Rodzice ucznia otrzymują kopię:
a) wielospecjalistycznych ocen,
b) programu,
c) Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu, które mogą naruszać dobra osobiste ucznia, jego rodziców/ opiekunów prawnych, nauczycieli lub specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, a także innych osób uczestniczących w spotkaniu zespołu.

ZADANIA DYREKTORA:

  1. Dyrektor szkoły organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w szczególności:
a) Ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym w roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form,
b) Informuje pisemnie rodziców/prawnego opiekuna ucznia o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (załącznik nr 2/IX)),
c) Odpowiada za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
d) Organizuje spotkania kadry pedagogicznej (niezwłocznie) w celu ustalenia wspólnych działań skierowanych do uczniów i rodziców i rozpoznania problemów w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej dla konkretnych oddziałów.
e) koordynuje działania przeciwdziałające COVID-19 i promujące zdrowie.

ZADANIA WYCHOWAWCÓW:

  1. Planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie indywidualnego nauczania i opiniach poradni.
  2. Informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
  3. Sporządza wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną swojej klasy po wcześniejszych konsultacjach z dyrektorem szkoły, innymi nauczycielami i specjalistami.
  4. Współpracuje z rodzicami ucznia oraz w zależności od potrzeb, z innymi nauczycielami, specjalistami, poradnią.
  5. Przygotowuje pisemną informację do rodziców/prawnych opiekunów ucznia o ustalonych dla ucznia formach, okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą udzielane.
  6. Rozwija relacje interpersonalne na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń m.in. przez:
    • częste kontakty i rozmowy z uczniami, uczniów z uczniami, docenianie każdej aktywności, angażowanie do dodatkowych zadań,
    • podejmowanie działań integrujących zespół klasowy, np. obchody urodzin, aktywne przerwy śródlekcyjne,
    • organizowanie częstych wyjść klasowych.”
  7. Pozyskuje  od rodziców informacje dotyczące potrzeb, niepokojów, obaw uczniów w związku z powrotem do szkoły.
  8. We współpracy z pedagogiem przygotowuje pisemną informację do rodziców/prawnych opiekunów uczniów o skreśleniu ich dzieci z listy korzystających z danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w przypadku stwierdzenia trzykrotnej nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach; jednocześnie informując ich, że skreślenie ucznia z zajęć jest równoważne z brakiem możliwości korzystania z danej formy pomocy w bieżącym roku szkolnym.
  9. Gromadzi dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej, każdego ucznia korzystającego z tej pomocy w jego imiennej teczce.

ZADANIA PEDAGOGA:

  1. Prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i ich uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu szkoły.
  2. Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
  3. Podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
  4. Minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
  5. Inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
  6. Udziela pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
  7. Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  8. Gromadzi dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej, każdego ucznia korzystającego z tej pomocy w jego imiennej teczce.
  9. Organizuje szkolenia  dla rodziców dotyczących spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych.
  10. Opracowuje i realizuje we współpracy z innymi nauczycielami program zajęć reintegracyjnych w szkole.
  11. Koordynuje działania podejmowane przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie.

ZADANIA LOGOPEDY:

  1. Dokonuje diagnozy logopedycznej, w tym badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów.
  2. Prowadzi zajęcia logopedyczne oraz porady i konsultacje dla rodziców/opiekunów prawnych uczniów i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń.
  3. Podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów oraz nauczycielami.

ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO:

  1. Systematycznie diagnozuje zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz organizuje pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
  2. Gromadzi, aktualizuje oraz udostępniania informacje edukacyjne i zawodowe właściwych.
  3. Prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów.
  4. Koordynuje działalność informacyjno-doradczą prowadzoną przez szkołę.
  5. Współpracuje z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
  6. Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.


Załącznik IX/1 - Wniosek o objęcie pomocą psychologiczno- pedagogiczną
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

41.5 KB
Załącznik IX/2 - Informuję o ustalonych formach pomocą psychologiczno- pedagogiczną
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

27.5 KB
Załącznik IX/3 - Indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

44.5 KB
Załącznik IX/4 - Ocena efektywności udzielanej pomocy
plik zmodyfikowany: 23 12 2023. r.
otwórz

39 KB